学習者用デジタル教科書指導案

指導計画例 (8/11時間)

  • 指導上の留意点
  • デジタル教科書やタブレットの活用の仕方

導入

1Small Talk

P70の写真を提示しながら、必要だと思う防災グッズを伝え合う。

前時 Teams に投稿した内容を全体で共有しながら、多くの生徒が必要だと思った防災グッズなどを取り上げ Teacher⇔Student のやり取りを行う。

教師の支援・生徒の反応
Do you have your own emergency bag? I have an emergency bag in my house.
・No, I don’t. So, I want to prepare one.
・Yes, I do but I don’t know where it is.
What items should you pack in your emergency bag?
・I should pack a flashlight, bottled water and food.

展開

2本時の目標設定

Today’s Goal
友達の良いところ(表現・アイディア)を参考にしながら相手の防災意識が高まるように、役立つ防災グッズを伝え合おう

Today’s Point
相手意識を大切にしよう

3発表活動①

教室の TV にデジタル教科書の画面や防災グッズの写真を表示し、教師が必要だと思う防災グッズを生徒に伝える。この時もなるべく Teacher⇔Student を大切にしながらやり取りをし、写真を提示する。

生徒はワークシートに書きこみ、それをもとに、友達とやり取りを行う。

教師の支援・生徒の反応
What else should we pack in our emergency bag? I think tents are very useful.
If we use one, we can make a private space. We have to pack hand warmers because it’s very cold in Nagano in winter.
What do you think? Let’s talk about our emergency bags with friends.

4中間評価

全体で数名の生徒の発表を聞き、発表の良さを共有する。
特に相手意識をしている点や既習表現を上手く取り入れている姿を共有し、ワークシートに自分の考えや伝え方を練り直すように指示する。

教師の支援・生徒の反応
Please listen to her speech.
・I think the most important item is bottled water. If we can’t drink water, we can’t live. Food and radios are very important items, too. But I should pack cards because I have 2 brothers. Cards are important items for them.

5発表活動②

再度、複数の生徒と練り直した自分の考えを伝え合う。

自分の考えをタブレットで録画し、Teams に投稿する。(クラスメートの動画を見合う)

教師の支援・生徒の反応
Let’s talk about our emergency bags again.
Let’s shoot!
・I think you should pack a whistle and a flashlight and family pictures. If you can’t meet your family, it is very useful and when you feel sad, you can look at them. Also, you are separated, you can show their pictures to help find them.

まとめ

6振り返り

投稿した動画をクラスで見合い感想を伝え合う。

教師の支援・生徒の反応
Today’s Point を観点に Today’s Goal に向けてどう取り組めたか、また次回の課題や 目標を書こう。
・実際に避難した人の立場に立って考えることができた。次回は撮影する際の使い方を工夫したい。