1Small Talk
Ahmed や Caitlin のデジタル教科書の写真を提示しながらやり取りを行う。
Teacher⇔Student から Student⇔Student のように段階的に伝え合うようにする。
導入
展開
まとめ
Ahmed や Caitlin のデジタル教科書の写真を提示しながらやり取りを行う。
Teacher⇔Student から Student⇔Student のように段階的に伝え合うようにする。
ピクチャーを提示し、Q&A を行いながら内容をつかむ。
Q&A の場面では、本文を提示しながら、核となる部分をイラストに書き込んだりする。
教師の支援・生徒の反応
What are they doing?
・They are looking at a website.
Do you know about his school life?
・Yes, I do. They wear uniforms at school like us.
Do Kota and Tina know about foreign school life well?
・No, they don’t.
Today’s Goal
Tina たちに外国の学校生活の様子を伝えよう
Today’s Point
聞いたり読んだりしたことをもとに!
ペアで発表者と聞く人に分かれて活動させ、聞いた人は発表者の良かったところなどを伝え合う。この活動を数回違う友達を相手に行う。
イラストや Story Retelling のイラストを利用しながら、自分が選んだ4枚の写真をペアで説明する。
教師の支援・生徒の反応
Let’s tell them about Ahmed’s school life.
・This is Ahmed. He’s from the U.A.E. He studies from 7:30 to 3:30. His school has a big swimming pool.
・This is Caitlin. She is from the U.K. She studies from 8:00 to 4:45. Her favorite class is drama class.
全体で数名の生徒の発表を聞き、発表の良さを共有する。
特に自分の考えや気持ちが含まれている点や既習表現を上手く取り入れている姿を共有する。
発表をよりよくするために、キーワードをイラストに書き込むなどさせる。
教師の支援・生徒の反応
Please listen to her speech.
・Hi, Tina. Do you know about the school
life in the U.A.E.? Let me tell you about his school. Ahmed told me about his school life. I was surprised. They have a big swimming pool. We don’t have a swimming pool in our school. I want to take swimming lessons. Furthermore, they has tablets and use them as a textbook like us.
再度、ペアで発表者と聞く人に分かれて活動させ、聞いた人は発表者のよかったところなど伝え合う。
この活動を数回違う友達を相手に行う。
教師の支援・生徒の反応
Let’s talk about their school lives based on your friends’ good points.
本時の振り返りを全体で共有し、Q&A をしながら次時の見通しをもたせる。
教師の支援・生徒の反応
We are going to make a speech about our school. What do you want to tell the students all over the world about it?
・I want to tell them about school lunch
・I want to tell them about club activities.
教師の支援・生徒の反応
Which school life do you like the best, the U.A.E. or the U.K.?
・I want to take drama classes. They sounds fun.
・I want to study with Ahmed because our school doesn’t have a big pool.